Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2 (2023)

Technologies, self-learning processes and reflective practice for initial teacher education

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-2023oa15941
Submitted
maggio 22, 2023
Published
2023-07-25

Abstract

The author describes a training experience in teacher initial education come from school internship in Science of Education course at University of Udin. Starting from the Learning Stories model, and under the lockdown pressure, the students experimented an original design within their professional training course, faced two aspects simultaneously: the redesign of the padlet digital tool which, in addition to ensure educational school continuity, has represented an original device for observation and documentation of self- learning processes (self- learning stories). The opportunities gave to the student in terms of analysis, meaning understanding and meta-cognitive rethinking lead to outline the development of reflective skills on processes, their quality and the methods that support them. This raised important implications on teacher training policies, and recall the focus of the capacity/freedom to choose the directions to be taken in order to give the better shape to the personal agency and qualify one's self- training processes in a capability frame.

References

  1. Allodola, V. F. (2021). L’apprendimento tra mondo reale e virtuale. Teorie e pratiche. Pisa: ETS.
  2. Benassi, A., Mosa, E. (2022). L’uso degli ambienti fisici e virtuali durante l’emergenza sanitaria. IUL Research, 3(6), pp. 36-45. Doi: 10.57568/iulres.v3i6.332.
  3. Biesta, G. (2016). Beyond Learning. Democratic Education for a Human Future. London and New York: Routledge.
  4. Biondi, G. (2021). Distanza-presenza una dicotomia sbagliata. Studi sulla Forma-zione/ Open Journal of Education, 23(2).
  5. Bonaiuti, G. (2010). Didattica attiva con i video digitali. Trento: Erickson.
  6. Carr, M. (2012). Le storie di apprendimento. Junior.
  7. Carr, M. e Lee, W. (2012). Learning Stories: Constructing Learner Identities in Early Education. SAGE Publications LTD.
  8. Cecotti, M. (2021) Storie di apprendimento e formazione. Infanzia, 4, pp. 276-281.
  9. Cecotti, M. (2022). Che cosa sono le Storie di apprendimento. In Battistella G., Cecotti M. e Zanon F. “Storie di apprendimento” e formazione degli inse-gnanti: il modello delle storie nella pratica del tirocinio e della scuola. Udine: Forum.
  10. Costa, M. (2012). Agency Formativa per il nuovo learnfare. Formazione & Insegnamento, IX(2), pp. 83-107.
  11. Di Bari, C. (2021). Costruire “teste ben fatte” con la didattica a distanza: riflessioni pedagogiche sugli usi della DaD, dentro e fuori dall’emergenza. Studi sulla formazione/ Open Journal of Education, 23(2), p. 30.
  12. Drummond, M.J. (1993). Assessing children’s learning. London: David Fulton.
  13. Dweck, S.C. (2022). Mindset. Cambiare forma mentis per raggiungere il successo. Milano: FrancoAngeli.
  14. Floridi, L. (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer Nature, p. 264.
  15. Floridi, L. (2017). La quarta rivoluzione. Come l’infosfera sta trasformando il mondo. Milano: Raffaello Cortina.
  16. Fontani, E. (2020). La documentazione come elemento qualificante le professionalità educative. Documentare per ricercare strategie come metodo d’azione, disponibile all’indirizzo https://www.zeroseiup.eu/documentare-per-ricercare-strategie-come-metodo-dazione/.
  17. Giudici, C., Krechevsky, M. e Rinaldi, C. (a cura di) (2009). Rendere visibile l’apprendimento. Bambini che imparano insieme e in gruppo. Reggio Children.
  18. Kolb, A.D. (1984). Experiential Learning. Experience as the source of learning and development. NY: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  19. Macy, J. (2007). World as Lover. World as Self. Berkeley: Parallax Press.
  20. Margiotta, U. (2012). Dal welfare al learnfare. Verso un nuovo contratto sociale. In Baldacci M., Frabboni F. e Margiotta U. Longlife/Longwide learning. Per un Trattato Europeo della Formazione. Milano: Bruno Mondadori.
  21. Mezirow, J. (2003). Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza ed il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina.
  22. Morin, E. (2015). Insegnare a vivere. Manifesto per cambiare l’educazione. trad.it., Milano: Raffaello Cortina.
  23. Nussbaum, M. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: il Mulino.
  24. Ranieri, M. (2020). La scuola dopo la DaD. Riflessioni introno alle sfide del digitale in educazione. Studi sulla Formazione/Open Journal of education, 23(2), pp. 69-76.
  25. Sagri, M. T. (2021). Oltre alle risorse, un’idea di scuola. Culture Digitali, 1(0), pp. 60-67.
  26. Schön, D.A. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento. Bari: Dedalo.
  27. Schön, D.A. (1993). Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Ed. or. 1983. Bari: Dedalo.
  28. Sen, A. (2000), Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
  29. Striano, M. (2001). La razionalità riflessiva nell'agire educativo. Napoli: Liguori.
  30. Striano, M. (2017). Dimensioni e prospettive della ricerca educativa negli scenari di Horizon 2020. Nuova Secondaria Ricerca, 9, pp. 99-115.
  31. Striano, M. (2020). Riflessione e riflessività nella formazione e nello sviluppo professionale degli insegnanti. Imparare a insegnare. Formazione e didattica per la scuola. Atti del Convegno GEO 2017, pp. 61-66.
  32. Torello, E. (2011). La documentazione generativa multimediale a scuola. Ricerca & Tecnologia, 3, disponibile http://rivista.scuolaiad.it/n03-2011/la-documentazione-generativa-multimediale-a-scuolaERO3.
  33. Urbani, C. (2016). Lo sviluppo professionale docente dalle competenze alla capacitazione. Milano: FrancoAngeli.
  34. Urbani, C. (2022). La struttura della formazione. In Battistella G., Cecotti M. e Zanon F. “Storie di apprendimento” e formazione degli insegnanti: il modello delle storie nella pratica del tirocinio e della scuola. Udine: Forum.

Metrics

Metrics Loading ...