Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2 (2023)

The sound of silence: The inclusive potential of silence

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-2023oa15904
Submitted
May 17, 2023
Published
2023-07-25

Abstract

The aim of this contribution is to share an initial reflection on the inclusive and reflective potential of silence in the context of educational processes. Today's society is often characterised by a constant search for the spoken word, for sound, leaving little space for reflection, which can also take place through the exercise of silence. The contribution starts with a general overview of the polysemy of the concept of silence, according to various perspectives of interpretation; subsequently, the focus is shifted to the importance that silence can assume from an educational perspective. The contribution concludes with a reflection on the pedagogical potential of silence to foster inclusive processes, based on the recognition of the self and the other, both from the perspective of the student and of the educator.

References

  1. Aiello, P. (2018). Ronald Gulliford: alle origini del concetto di bisogno educativo speciale. Milano: FrancoAngeli.
  2. Alerby, E., & Alerby, J. R. E. D. T. (2003). The sounds of silence: Some remarks on the value of silence in the process of reflection in relation to teaching and learning. Reflective practice, 4(1), pp. 41-51. DOI: 10.1080/1462394032000053503.
  3. Balsamo, E. (2020). Alfabeto Montessori. Le parole che possono cambiare il mondo. Torino: Il leone verde Edizioni.
  4. Barbier, R. (2008). Le nozioni-chiave nella ricerca-azione. Roma: Armando Editore.
  5. Barbiero, G., Benessia, A., Bianco, E., Camino, E., Ferrando, M., Freire, D. D., & Vittori, R. (2007). Di silenzio in silenzio. Cesena: Anima Mundi.
  6. Barbiero, G. (2021). Il silenzio attivo per rigenerare l’attenzione dei bambini. Bambini, 1. Reperibile su https://www.univda.it/wp-content/uploads/2018/11/2021-Bambini-33-37-Il-silenzio-attivo.pdf.
  7. Berthoz, A. (2011). La semplessità. Torino: Codice.
  8. Berthoz, A. (2015). La vicarianza: il nostro cervello creatore di mondi. Torino: Codice.
  9. Bindeman, S. (2017). Silence in philosophy, literature, and art. Brill.
  10. Bosacki, S. (2020). Silence, Solitude and Social Cognition in Adolescence: Implications for Research and Education. Paedagogia Christiana, 45(1), pp. 101-121. Doi: 10.12775/PCh.2020.007.
  11. Canevaro, A. (2015). Nascere fragili: processi educativi e pratiche di cura. Bologna: Edizioni Dehoniane.
  12. Casadei, R. (2019). Silence and time: veiled energies in education. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 22(2), pp. 137-146. Doi: 10.13128/ssf-10786.
  13. Casadei, R. (2021). Il potere trasformativo del silenzio come matrice di dialogo tra pensiero, parola e azione. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista semestrale per le professioni educative, (1), pp. 94-101. Doi: 10.7346/SE-012021-11.
  14. Chaudhry, I., & Gruzd, A. (2020). Expressing and challenging racist discourse on Facebook: How social media weaken the “spiral of silence” theory. Policy & Internet, 12(1), pp. 88-108. Doi: 10.1177/0093650219856510.
  15. Cornoldi, C. (1999). Metacognizione e apprendimento. Bologna: il Mulino.
  16. Dawson, J. (2003). Reflectivity, creativity, and the space for silence. Reflective Practice, 4(1), pp. 33-39. Doi: 10.1080/1462394032000053512.
  17. Demetrio D. (2005). Filosofia del camminare. Esercizi di meditazione mediterranea. Milano: Raffaello Cortina.
  18. Demetrio, D. (2018). Scrittura è silenzio interiore. Roma: Lit Edizioni.
  19. D'Alonzo, L., & Folci, I. (2013). A scuola di identità. Come la scuola può aiutare l’alunno nello sviluppo dell’identità personale e sociale. SCIENZE DELLA FORMAZIONE, pp. 75-84.
  20. D’Entremont, M., Smythe, L., & McAra-Couper, J. (2014). The sounds of silence – a hermeneutic interpretation of childbirth post excision. Health Care for Women International, 35(3), pp. 300-319. DOI: 10.1080/07399332.2013.838245.
  21. Ephratt, M. (2008). The functions of silence. Journal of pragmatics, 40(11), pp. 1909-1938. Doi: 10.1016/j.pragma.2008.03.009.
  22. Fabbri, L., Striano, M., & Melacarne, C. (2014). L’insegnante riflessivo. Coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali: Coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali. Milano: FrancoAngeli.
  23. Fabbri, L., & Romano, A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo. Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci.
  24. Fleury, J. B., & Marciano, A. (2018). The sound of silence: A review essay of Nancy MacLean’s democracy in chains: The deep history of the radical right’s stealth plan for America. Journal of Economic Literature, 56(4), pp. 1492-1537. Doi: 10.1257/jel.20181502.
  25. Freire P. (2002). La pedagogia degli oppressi (ed. or. 1970). Torino: EGA.
  26. Freire, P. (2016). Pedagogy in process. Letters from Guinea-Bissau. Bloomsbury.
  27. Freud, S. (2010). L’Io e l’Es. Inibizione, sintomo e angoscia (Vol. 121). Newton Compton Editori.
  28. Galimberti, U. (2018). Nuovo dizionario di psicologia: psichiatria, psicoanalisi, neuroscienze. Milano: Feltrinelli.
  29. Ianes, D. (2002). L’Index per l’inclusione: dai Bisogni Educativi Speciali ai Livelli Essenziali di Qualità. In Booth, T., Ainscow, M. Index per l’inclusione. Trento: Erickson.
  30. Johnstone, B., & Bean, J. M. (1997). Self-expression and linguistic variation. Language in Society, 26(2), pp. 221-246. Doi: 10.1017/S0047404500020911.
  31. Kandinsky, W. (2014). Punto, linea, superficie: contributo all’analisi degli elementi pittorici. Roma: Adelphi Edizioni spa.
  32. Khan, M. M. R. (1963). Silence as communication. Bulletin of the Menninger Clinic, 27(6), pp. 300.
  33. Kidd, J., & Sayner, J. (2019). Intersections of silence and empathy in heritage practice. International Journal of Heritage Studies, 25(1), pp. 1-4. Doi: 10.1080/13527258.2018.1475414.
  34. Korol, A. (2019). Silence in the Dialogue as a Problem of the Philosophy of Education. Voprosy filosofii, (4), pp. 6-11. Doi: 10.31857/S004287440004786-9.
  35. Maitland, S. (2009). A book of silence. Granta Books.
  36. Merton, T. (2010). The silent life. Farrar: Straus and Giroux.
  37. Montessori, M. (1970). Come educare il potenziale umano. Garzanti.
  38. Muraglia, M. (2014). Silenzio e parola tra i banchi. Le nuove frontiere della scuola, 35/14. Reperibile su https://muraglia.files.wordpress.com/2011/02/silenzio-e-parola-tra-i-banchi.pdf.
  39. Nechanska, E., Hughes, E., & Dundon, T. (2020). Towards an integration of employee voice and silence. Human Resource Management Review, 30(1), 100674. Doi: 10.1016/j.hrmr.2018.11.002.
  40. Pozzi, G. (2013). Le parole del silenzio. Lettere Italiane, 65(3), pp. 353-362. https://www.jstor.org/stable/26240760.
  41. Riva, C. & Rossoni, E. (2022). La ludotecnica inclusiva: giocare con i bambini con disabilità come metodologia inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  42. Romano, L. (2014). Il silenzio come pratica di cura nella relazione educativa. Le nuove frontiere della scuola, 1(35, XI), pp. 16-24.
  43. Rovatti, P. A. (1992). L’elogio del silenzio. Milano: Cortina Editore.
  44. Schön, D. A. (1993). Il Professionista riflessivo: per una nuova epistemologia del-la pratica professionale (Vol. 152). Bari: Edizioni Dedalo.
  45. Sibilio, M. (2017). Vicarianza e didattica. Corpo, cognizione, insegnamento. Brescia: La Scuola.
  46. Sibilio, M., & Aiello, P. (2018). Lo sviluppo professionale dei docenti. Ragionare di agentività per una scuola inclusiva. Napoli: EdiSES.
  47. Sibilio, M. (2020). L’interazione didattica. Brescia: Scholé.
  48. Volpe, R. (2003). L’immagine dell’infanzia. Minori giustizia, 3. Doi: 10.1400/71851.
  49. Zerubavel, E. (2010). The social sound of silence: Toward a sociology of denial. In Shadows of war: A social history of silence in the twentieth century (pp. 32-44). Cambridge University Press. Doi: 10.1017/CBO9780511676178.003.

Metrics

Metrics Loading ...