Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2 (2023)

The humanities and reflexivity: A happy union from school to healthcare

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-2023oa15894
Submitted
May 15, 2023
Published
2023-07-25

Abstract

The contribution, starting from the need of today's society to train competent people for resilience and self-regulation (Pellerey, 2023), after having briefly attempted to clarify the meaning of some words inherent in reflexivity and circumscribed which aspects of it we are interested in highlighting, introduces the importance of using all the humanities, bringing some examples of their use in training contexts that are apparently very distant from each other: the medical and the scholastic.

The techniques used in recent years in the training of reflective professionals are many and have amply demonstrated their validity and usefulness; in ongoing adult education, where transformative learning (Mezirow, 2016) is increasingly highlighted as a preferential path for the development of new skills, educators and trainers are looking for new teaching devices that can foster reflective practice in learners, helping them to decipher the range of meanings that their experience brings; in this context, a new attention is being paid to the humanities and to the richness of their contents and languages.

In the health sector, the concept of Medical Humanities (Zannini, 2008) has been affirmed since the 1960s, while in other fields more or less known aspects of the humanities are used; the intent of the contribution is to create an overview that denotes the use of all the constructs of the humanities in the context of the most diverse types of reflective training for adults, beyond any sectoral perspective. Starting from these intentions, various “humanistic” teaching devices are analyzed and a series of practices designed and implemented to promote reflexivity are described. Within a multiplicity of proposals both in the didactic and in the health area, it was decided to mention two training courses in particular, due to the richness and variety of “humanistic” devices used.

References

  1. AA.VV. Documento Siped – Società Italiana Di Pedagogia (15 novembre 2014). Ripensare la scuola nella società di oggi. Punti salienti per una vision innovativa, concreta e lungimirante. Firenze/Roma.
  2. Albanese, O., Businaro, N., Fiorilli, C., Zorzi, F. (2010). Rischi e risorse nel contesto scolastico per la professione insegnante. In B. Ligorio, C. Pontecorvo (a cura di), La scuola come contesto. Prospettive psicologico-culturali (pp. 215-224). Roma: Carocci.
  3. Baumann, Z. (1999). Modernità liquida. Roma-Bari: ed. Laterza, 2011.
  4. Bertagna, G. (2023). “Intervento al convegno SIPED Sistemi educativi,Orientamento, Lavoro”. Bologna, 3 febbraio.
  5. Bonometti, S. (2021). Passeggiate rigeneranti. La coltivazione del sé degli operatori sanitari in epoca COVID-19. La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali-vol. 2. Milano: Siped, (pp. 1762-1768).
  6. Busacchi, V. (2021). Necessità perpetua delle scienze umane-(Perpetual Need for Human Sciences). Critical Hermeneutics (Vol. 5), pp. 129-150. Doi: 10.13125/CH/4744.
  7. Cappuccio, G, Compagno, G. (2021). Profilo docente: Tra riflessività e narrazione. Un itinerario di ricerca con gli insegnanti in formazione a distanza. Formazione e insegnamento (XIX-1). Testo disponibile al sito: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/download/4878/4237/17893 (14/02/2023).
  8. Corona, F. (1986). Bachtin teorico del dialogo. Milano: FrancoAngeli.
  9. Crotti, M. (2017). La riflessività nella formazione alla professione docente. EDE-TANIA 52 [Dicembre 2017], pp. 85-106. Testo disponibile al sito: fi-le:///C:/Users/Sistema/Downloads/Dialnet-LaRiflessivitaNellaFormazioneAllaProfessioneDocent-6282474.pdf (14/02/2023).
  10. Dettore, G., Giannetti, T., (2006). Ambienti narrativi per l'apprendimento. Italian Journal of Educational Technology, 14(1), Jan 01.
  11. Fabbri, L. (2007). Comunità di pratiche e apprendimento riflessivo. Per una formazione situata. Roma: Carocci.
  12. Ferrara, V. (2020). L’arte come strumento per la formazione in area medica e sanitaria. Roma: Aracne.
  13. Gargani, A.G., (1999). Il filtro creativo. Roma/Bari: Laterza.
  14. Gramellini, M. (2023). Un vero classico. Corriere della sera, Milano, 23/01.
  15. Grion V., (2008). Insegnanti e prospettive. Roma: Carocci.
  16. Mezirow, J. (2016). La teoria dell’apprendimento trasformativo. Milano: Raffaello Cortina editore.
  17. MIUR (2023). Iscrizioni all’anno scolastico 2023/2024, i primi dati: in aumento le domande agli Istituti tecnici, il 57,1% sceglie i Licei, testo disponibile al sito: http://www.miur.gov.it, (14/02/2023).
  18. Mortari, L. (2017). Apprendere dall'esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione (2018). Roma: Carocci.
  19. Nuzzaci, A. (2011). Pratiche riflessive, riflessività e insegnamento. Studium Educationis, XII(3), ottobre, studi e ricerche, pp. 9-27. Testo disponibile al sito: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/686/666, (14/02/2023).
  20. Pennazio, V. (2016). Microstorie riflessive per la formazione degli insegnanti di sostegno. Metis, VI(1). Testo disponibile su:http://www.metisjournal.it/metis/anno-vi-numero-1-062016-biografie-dellesistenza/167-saggi/823-microstorie-riflessive-per-la-formazione-degli-insegnanti-di-sostegno.html (14/02/2023).
  21. Pellerey, M. (2023). “Intervento al convegno SIPED Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro”. Bologna, 4 febbraio.
  22. Quaglino G.P. (2011). La Scuola della vita. Manifesto per la terza formazione. Milano: Cortina.
  23. Schön, D.A. (2006). Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo (traduzione italiana di: The reflective pratictioner, Basic Books, New York, 1983).
  24. Schön,, D. A. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento delle professioni. Milano: FrancoAngeli. (traduzione italiana di: Educative the reflective pratictioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jos-sey Bass, 1987).
  25. Striano, M., Melacarne, C., & Oliverio, S. (2018). La riflessività in educazione. Brescia: Morcelliana.
  26. VTS Italia: http://www.vtsitalia.cloud/ (14/02/2023).
  27. Wenger, E., Mc Dermott, R., & Snyder, W. (2007). Coltivare comunità di pratica. (Traduzione italiana di: P. Valentini). Milano: Guerini e Associati.
  28. Zannini, L. (2008). Medical humanities e medicina narrativa. Milano: Raffaello Cortina editore.
  29. Zannini, L., D’Oria M. (2018). Diventare professionisti della salute e della cura. Buone pratiche e ricerche. Milano: FrancoAngeli.
  30. Zannini, L., Bruzzone D. (2021). Sfidare i tabù della cura. Percorsi di educazione emotiva dei professionisti. Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...