Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 1 (2023)

Thinking of themselves as professional. Reflective and recognitive narrative experiences among teachers in Sicilian schools

DOI
https://doi.org/10.3280/erp1-2023oa15878
Submitted
maggio 12, 2023
Published
2023-07-24

Abstract

The contribution proposes a reflection on the professional profile of the teacher in Italy and identifies in the bio-systemic perspective a heuristic opportunity to reveal – through narrative practices – the outcomes of self-representation processes by teachers. Socio-cultural changes, the normative variability that characterizes schools, and new teaching strategies and proposals confront teachers with the need to measure themselves directly against reflexive practices in order to confirm themselves in the role. Beginning with the outcomes of an exploratory qualitative survey of a sample of teachers in Sicilian schools, the contribution proposes some considerations on autobiography as a formative and self-reflective tool that fosters the reconnaissance of skills possessed and supports the personal sense of self-efficacy.

References

  1. Bertagna, G. (2017). La pedagogia della scuola: Dimensioni storiche, epistemolo-giche ed ordinamentali. CULTURA, pp. 34-111.
  2. Birbes, C. (2018). Formazione docente, competenze, habitus professionale. Alcune questioni emblematiche. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 8(2), pp. 191-207.
  3. Cambi, F. (2002). L’autobiografia come metodo formativo. Bari: LaTerza.
  4. Chevallard, Y. (1985). La trasposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage.
  5. Cottini, L. (2020). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
  6. d’Alonzo, L. (2020). La gestione della classe per l’inclusione. Brescia: Morcelliana Editrice.
  7. Damiano, E. (1993). L’azione didattica:P er una teoria dell’insegnamento. Roma: Armando.
  8. Dato, D. (2019). L’insegnante emotivo. Formare tra mente e affetti. Bari: Progedit.
  9. Delors, J. (1997). Nell’educazione un tesoro. Paris: Unesco.
  10. Demetrio, D. (1996). Raccontarsi: L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  11. Demetrio, D. (2012). Educare è narrare: le teorie, le pratiche, la cura. Milano: Mimesis.
  12. Demetrio, D. (2020). Micropedagogia: La ricerca qualitativa in educazione. Nuova edizione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  13. Fabbri, L., Striano, M., e Melacarne, C. (2008). L’insegnante riflessivo: coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali. Milano: FrancoAngeli.
  14. Gaspari, P. (2017). Il docente specializzato di sostegno: problemi e prospettive in ottica inclusiva. Italian Journal of Special Education For Inclusion, IV(2), pp. 31-44.
  15. Mezirow, J. (2000). Learning as transformation: critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey Bass.
  16. MIUR (2009). Linee guida per l’integrazione scolastica degli alunni con disabilità. https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Linee+guida+sull%27integrazione+scolastica+degli+alunni+con+disabilit%C3%A0.pdf/7e814545-e019-e34e-641e-b091dfae19f0 (consultato il 05/03/2023).
  17. Muscarà, M. (2018). Scuola inclusiva e insegnante di sostegno: la specializzazione come componente essenziale della formazione iniziale dei docenti. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
  18. Muscarà, M. (2022). L’oscillazione variabile della formazione degli insegnanti: una questione sempre aperta. In M. Fiorucci, E. Zizioli (eds.), La formazione degli insegnanti: problemi, prospettive e proposte per una scuola di qualità e aperta a tutti e tutte. Lecce: Pensa Multimedia Editore, pp. 645-649.
  19. Muscarà, M., & Romano, A. (2022). L’irriducibilità della differenza tra alterità e disabilità. Bollettino della Fondazione Vito Fazio-Allmayer – Pedagogia delle differenze, LI(1), pp. 55-70.
  20. Nuzzaci A. (2011). Pratiche riflessive, riflessività e insegnamento. Studium educationis, 12(3), pp. 9-26.
  21. Repubblica Italiana (2022). Legge 29/06/2022 n. 79 Conversione in legge, con modificazioni, del decreto-legge 30 aprile 2022, n. 36, recante ulteriori misure urgenti per l'attuazione del Piano nazionale di ripresa e resilienza (PNRR). Testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2022/06/29/22G00091/sg. (consultato il 07/03/2023).
  22. Schön, D. A. (1993). Il professionista riflessivo: per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari: Dedalo.
  23. Tomlinson, C. A. (2022). La differenziazione didattica in classe. Brescia: Morcelliana Editrice.

Metrics

Metrics Loading ...