Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 1 (2021)

Places of education: Multimedia paths for promoting job guidance within an inclusive perspective

DOI
https://doi.org/10.3280/erpoa1-2021oa11521
Submitted
marzo 23, 2021
Published
2021-04-23

Abstract

The process of identity definition that is characterizing the educational professions due to the recent legislation (DDL 2443/2017 and DM 378/18) has highlighted, among others, the need to outline career guidance paths capable of supporting students towards a conscious construction of their professional identity, with specific attention also to students with disabilities, SLD or particular conditions of discomfort that could affect their future working.

To this aim, within the context of the POT project in which the Department of Humanities, Philosophy and Education of the University of Salerno participated as a partner, multi-media paths have been created to allow navigation of some places of education.

The digital technology chosen is the GSuite one and, more specifically, Google Moduli, which has been adapted to present audiovisual content; students are asked to reflect on specific aspects of educational work by answering some stimulus-questions.

A short questionnaire was also administered with the double objective of verifying, on the one hand, whether these multimedia paths proved to be really useful and, on the other hand, of exploring the ideas that students have about their future work to provide personalized support and meet their individual needs.

References

  1. Aiello, P. (2016). Creare mondi possibili. Una sfida per la pedagogia dell’inclusione. In M. Sibilio (a cura di). Vicarianza e didattica. Corpo, cognizione, insegnamento. Brescia: Editrice Morcelliana, pp. 267-274.
  2. Barnes, C. (2007) Disability, higher education and the inclusive society. British Journal of Sociology of Education, 28(1), January 2007, pp. 135-145.
  3. Bauman, Z. (2003). Intervista sull'identità (a cura di B. Vecchi). Bari: Laterza.
  4. Beech, N., MacIntosh, R., & McInnes, P. (2008). Identity work: processes and dynamics of identity formations. International Journal of Public Administration, 31(9), pp. 957-970.
  5. Bellacicco, R. (2018). Verso una università inclusiva: La voce degli studenti con disabilità. Milano: FrancoAngeli.
  6. Berthoz, A. (2003). La décision. Paris: Odile Jacob.
  7. Boccuzzo, G., Fabbris, L., Nicolucci, E. (2011). Il capitale umano dei laureati disabili. In L. Fabbris (Ed.). Criteri e indicatori per misurare l’efficacia delle attività universitarie (pp. 129-162). Padova: CLEUP.
  8. Caldin, R. (2017). Gli studenti universitari tra formazione e ricerca. Il contributo della didattica alle professioni educative, nei processi inclusivi. Pedagogia Oggi, 15(2).
  9. Cecconi, L. (a cura di) (2002). La ricerca qualitativa in educazione. Milano: FrancoAngeli.
  10. CENSIS. (2016). Accompagnare le università verso una più ampia integrazione degli studenti con disabilità e DSA. Il punto di vista di: Delegati alla disabilità, operatori dei servizi e studenti. Roma.
  11. Fabbri, L. (2014). Università e nuove professionalità. Metis, 4(1).
  12. Fabbri, L., & Rossi, B. (Eds.) (2008). Cultura del lavoro e formazione universitaria. Milano: FrancoAngeli.
  13. Fraunfelder, E., & Sarracino, V. (a cura di) (2002). L’orientamento. Questioni pedagogiche. Napoli: Liguori Editore.
  14. Gennari, M. (1997). Pedagogia degli ambienti educativi. Roma: Armando Editore.
  15. Glazer, N. (1974). The schools of the minor professions. Minerva, 12(3), pp. 346-364.
  16. Iori, V. (2018). Educatori e pedagogisti. Senso dell'agire educativo e riconoscimento professionale. Trento: Erickson.
  17. Jackson, D. (2016). Re-conceptualising graduate employability: the importance of pre-professional identity. Higher Education Research & Development, 35(5), pp. 925-939.
  18. Jackson, D. (2017). Developing pre-professional identity in undergraduates through work-integrated learning. High Educ, 74, pp. 833-853.
  19. MIUR (2018). Una politica nazionale di contrasto del fallimento formativo e della povertà educativa.
  20. Mura, A. (2018). Orientamento formativo e Progetto di Vita. Narrazioni e itinerari didattico-educativi. Milano: FrancoAngeli.
  21. ONU. (2006). Convenzione sui diritti delle persone con disabilità. -- Electronic source available online: www. cesq. it/Convenzione_diritti_persone_con_disabilit__int. pdf.
  22. ONU (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile. -- In < https://www.unric.org/it/agenda-2030>.
  23. Pellerey, M. (2016). Orientamento professionale e prospettiva temporale. RASSEGNA CNOS, 53.
  24. Raccomandazione del Parlamento europeo e del Consiglio, del 18 dicembre 2006, relativa a competenze chiave per l'apprendimento permanente. -- http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj, Dec. 2006.
  25. Scanlon, L. (2011). Becoming a professional: An interdisciplinary analysis of professional learning. London-New York: Springer.
  26. Sennett, R. (2007). L’uomo flessibile. Le conseguenze del nuovo capitalismo sulla vita personale (7th ed.). Milano: Feltrinelli.
  27. Sibilio, M., Di Gennaro D.C., Zollo I. (2017). L’agire corporeo. In F. Bochicchio, P.C. Rivoltella (eds). L’agire organizzativo. Manuale per i professionisti della formazione. Brescia: La Scuola.
  28. Sibilio, M. (2015). La funzione orientativa della didattica semplessa. Pedagogia Oggi, 1, pp. 327-334.
  29. Soresi, S., Nota, L., Ferrari, L., & Solberg, S. V. H. (2008). Career guidance for persons with disabilities. In J. Athanasou, R. Van Esbroeck (Eds.). International Handbook of Career Guidance. Amsterdam: Kluwer.
  30. Taleb, N. N. (2013). Antifragile. Prosperare nel disordine. Il Saggiatore.
  31. Tramma, S. (2018). L’educatore imperfetto. Senso e complessità del lavoro educativo. Nuova edizione. Roma: Carocci.
  32. Walsh, K., & Gordon, J. R. (2008). Creating an individual work identity. Human resource management review, 18(1), 46-61.
  33. Weedon, E., & Riddell, S. (2016). Higher education in Europe: widening participation. In Widening higher education participation (pp. 49-61). Chandos Publishing.
  34. Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2010). Governare l’inatteso. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Metrics

Metrics Loading ...