Pratiche didattiche inclusive. Metodi, tecniche, strumenti di intervento
N. 2-Special (2021): Didattica speciale e trasformazioni organizzative. Ricerche in corso
Perception of Disability: Motricity-oriented education routes and inclusivity-based research perspectives
Università degli Studi di Reggio Calabria
Abstract
Many education scholars consider motricity aggregating and inclusive (Bertagna, 2005; Block & Vogler, 1994; Goodwin & Watkinson, 2000; Moliterni, 2013). It helps all students to develop specific motor and relational skills and non-special-needs students to manage special needs effectively (Slininger, Sherrill, & Jankowski, 2000). These positive aspects also have their impact on PE teachers according to their individual views of disability and special needs (Papadopoulou, Kokaridas, Papanikolaou, & Patsiasouras, 2004; Tripp & Rizzo, 2006). However, teacher attitude towards a special-needs student does influence day-to-day teaching and learning. The special-needs teacher’s perception of disability is an important inclusivity factor that could make educational practice difficult, as class design needs constant adaptation and change. The paper presents an important educational experience at the University of Reggio Calabria, Italy, as we worked on our future special-needs teachers’ perception and consequent management of inclusivity through motricity knowledge acquisition, with a view to designing and practicing more and more inclusive processes.
Riferimenti bibliografici
- Altomari, N., Sgambelluri, R., & Straniero, A. (2020). Percezione e agire inclusivo a scuola nelle attività di Educazione Fisica. Risultati di una indagine esplorativa. Italian Journal of Special Education for Inclusion (1), pp. 434-450. Doi: 10.7346/sipes-01-2020-30.
- An, J., & Meaney, K. S. (2015). Inclusion practices in elementary physical education: A social cognitive perspective. International Journal of Disability, Development and Education, 62(2), pp. 143-157. Doi: 10.1080/1034912X.2014.998176.
- Beery, K. (1997). The Beery-Buktecnica Developmental Test of Visual-Motor Integration: VMI with Supplemental Developmental Tests of Visual Perception and Motor Coordination: Administration, Scoring and Teaching Manual. Parsippany. NJ: Modern Curriculum Press.
- Bertagna, G. (2005). Scuola in movimento. La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive. Milano: FrancoAngeli.
- Block, M.E., & Vogler, E.W. (1994). Inclusion in regular physical education: the research base. Journal of Physical Education, Recreation, and Dance, (65), pp. 40-44. Doi: 10.1080/07303084.1994.10606830.
- Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. UK: Wide Bay Resource Centre.
- D.M. del 26 maggio 1998. Criteri generali per la disciplina da parte delle università degli ordinamenti dei Corsi di laurea in scienze della formazione primaria e delle Scuole di specializzazione all'insegnamento secondario «testo disponibile al sito: http://attiministeriali.miur.it/anno-1998/maggio/dm-26051998.aspx», consultato in data 6/10/2021.
- D.M. del 20 febbraio 2002. SSIS - Corso handicap 800 ore «testo disponibile al sito: https://www.edscuola.it/archivio/norme/decreti/dm20202.html», consultato in data 6/10/2021.
- D.P.R. 31 luglio 1996, n.471. Regolamento concernente l’ordinamento didattico del corso di laurea in scienze della formazione primaria «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/atto/serie_generale/caricaDettaglioAtto/originario?atto.dataPubblicazioneGazzetta=1996-09-12&atto.codiceRedazionale=096G0497&elenco30giorni=false», consultato in data 6/10/2021.
- D.P.R. 31 luglio 1996, n.470. Regolamento concernente l’ordinamento didattico della scuola di specializzazione per la formazione degli insegnanti della scuola secondaria «testo disponibile al sito: https://www.normattiva.it/atto/caricaDettaglioAtto?atto.dataPubblicazioneGazzetta=1996-09-12&atto.codiceRedazionale=096G0496», consultato in data 6/10/2021.
- D.P.R. 31 ottobre 1975, n. 970 (GU 21 aprile 1976, n. 104). Norme in materia di scuole aventi particolari finalità. «testo disponibile al sito: http://www.edscuola.it/archivio/norme/decreti/dpr970_75.html», consultato in data 6/10/2021.
- European Agency for Development in Special Needs Education (2009). «testo disponibile al sito: https://www.european-agency.org/», consultato in data 6/10/2021.
- Galifret-Granjon, N. (1980). Batteria Piaget-Head: test di orientamento destra-sinistra. Firenze: Giunti.
- Goodwin, D.L., & Watkinson, E.J. (2000). Inclusive physical education from the perspective of students with physical disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, (17), pp. 144-160. Doi: 10.1123/apaq.17.2.144.
- Gomez Paloma, F., & Damiani, P. (2015). Cognizione corporea, competenze integrate e formazione dei docenti. I tre volti dell’Embodied Cognitive Science per una scuola inclusiva. Trento: Erickson.
- Grenier, M. (2006). A Social Constructionist Perspective of Teaching and Learning in Inclusive Physical Education. Adapted Physical Activity Quarterly 23, pp. 245-260. Doi: 10.1123/apaq.23.3.245.
- Henderson, S. E., & Sugden, D. A. (1992). Movement Assessment Battery for Children. San Antonio, TX: The Physicologocal Corporation.
- Jeong, M., & Block, M. E. (2011). Physical Education Teachers’ Beliefs and Intentions Toward Teaching Students With Disabilities. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(2), pp. 239-246. Doi: 10.1080/02701367.2011.10599751.
- Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (1994). The nuts and bolts of cooperative learning. Interaction Book Company. Tr. It. Johnson D.W., Johnson R.T., Houbec E.J., Apprendimento cooperativo in classe. Trento: Erickson.
- Kudláèek, M., Válková, H., Sherrill, C., & Myers, B. (2002). An inclusion instrument based on planned behavior theory for prospective physical educators. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(3), pp. 280-299. Doi: 10.1123/apaq.19.3.280.
- Legge n. 662 del 22 dicembre 1996. Misure di razionalizzazione della finanza pubblica «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/1996/12/28/096G0686/sg», consultato in data 6/10/2021.
- Legge n.104 del 5 febbraio 1992. Legge-quadro per l’assistenza, l’integrazione sociale e i diritti delle persone handicappate «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/1992/02/17/092G0108/sg», consultato in data 6/10/2021.
- Legge n.53 del 28 marzo 2003. Delega al Governo per la definizione delle norme generali sull'istruzione e dei livelli essenziali delle prestazioni in materia di istruzione e formazione professionale «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2003/04/02/003G0065/sg», consultato in data 6/10/2021.
- MIUR, Ordinanza 17 marzo 1997 (GU n.112 del 16-5-1997). Sospensione, per l’anno scolastico 1997-98, delle procedure di nuovi riconoscimenti dei corsi statali e non statali di specializzazione per insegnanti di sostegno di cui all'ordinanza ministeriale 6 maggio 1996, n. 169. (Ordinanza n. 185). «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/atto/vediMenuHTML?atto.dataPubblicazioneGazzetta=1997-05-16&atto.codiceRedazionale=097A3696&tipoSerie=serie_generale&tipoVigenza=originario, consultato in data 6/10/2021.
- MIUR, Formazione docenti per le attività di sostegno e tutor a.s. 2019-2020. Assegnazione delle risorse finanziarie e progettazione delle iniziative formative. «testo disponibile al sito: https://www.miur.gov.it/web/guest/-/personale-docente», consultato in data 6/10/2021.
- Moliterni, P. (2013). Didattica e scienze motorie. Tra mediatori e integrazione. Roma: Armando.
- O’Brien, D., Kudlaček, M., & Howe, P. D. (2009). A contemporary review of English language literature on inclusion of students with disabilities in physical education: A European perspective. European Journal of Adapted Physical Activity, 2, pp. 46-61. Doi: 10.5507/euj.2009.004.
- ONU (2006). Convenzione sui Diritti delle Persone con Disabilità. New York: Nazioni Unite.
- Papadopoulou, D., Kokaridas, D., Papanikolaou, Z., & Patsiaouras, A. (2004). Attitudes of Greek physical education teachers toward inclusion of students with disabilities. International Journal of Special Education, 19 (2), pp. 104-111.
- Perla, L. (ed.) (2016). La professionalità degli insegnanti. La ricerca e le pratiche. Lecce:Pensa MultiMedia.
- Pinnelli, S., & Fiorucci, A. (2019). Disabilita e inclusione nell’immaginario di un gruppo di insegnanti in formazione. Una ricerca sulle rappresentazioni. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 9(1), pp. 538-556. Doi: 10.30557/MT00080.
- Pocock, T., & Miyahara, M. (2018). Inclusion of students with disability in physical education: a qualitative meta-analysis. International Journal of Inclusive Education, 22(7), pp. 751-766. Doi: 10.1080/13603116.2017.1412508.
- Robinson, D. (2017). Effective Inclusive Teacher Education for Special Educational Needs and Disabilities: Some More Thoughts on the Way Forward. Teaching and Teacher Education 61(1), pp. 164-178. Doi: 10.1016/j.tate.2016.09.007.
- Rose, D. H., & Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal Design for Learning. Alexandria, VA: ASCD.
- Sharma, U., & Nuttal, A. (2014). The Impact of Training on Pre-Service Teacher Attitudes, Concerns, and Efficacy Towards Inclusion. Asia-Pacific Journal of Teacher Education 44(2), pp. 142-155. Doi: 10.1080/1359866X.2015.1081672.
- Sibilio, M., & Gomez Paloma, F. (2004). La formazione universitaria del docente di educazione fisica. Le nuove frontiere dell’educazione attraverso il corpo. Napoli: Ellissi.
- Simpson, K., & Mandich A. (2012). Creating inclusive physical education opportunities in elementary physical education. Physical & Health Education Journal, 77(4), pp. 18-21.
- Theodorakis, Y., Bagiatis, K., & Goudas. M. (1995). Attitudes toward teaching individuals. Adapted physical activity quarterly, 12(2), pp. 51-160. Doi: 10.1123/apaq.12.2.151.
- Tripp, A., & Rizzo, T. (2006). Disability Labels Affect Physical Educators. Adapted Physical Activity Quarterly, 23(3), pp. 310-326. Doi: 10.1123/apaq.23.3.310.