Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Essays

Vol. 158 No. 2 (2025): Rendiconti. Mathematics and Natural Sciences Class

Challenges and prospects for the University of Pavia

  • Francesco Svelto
DOI
https://doi.org/10.3280/rndoa2025oa21157
Submitted
ottobre 1, 2025
Published
2026-02-17

Abstract

The Rector of the University of Pavia outlines the challenges facing a historic and multidisciplinary university such as Pavia in the context of higher education and the measures taken in the areas of research and internationalization, with reference to the educational offer and the in-depth renovation of research and teaching facilities.

References

  1. Cucinella M. (2022). L’Università di domani deve sorgere a partire dal dialogo a lungo per-duto tra gli edifici accademici, il territorio e la comunità. In: AA.VV., L’Università di Pavia e la città. Progettare e rigenerare spazi per la conoscenza. Rozzano: Editoriale Domus, 4.
  2. Greco A. (2022). Il patrimonio edilizio dell’ateneo permea il tessuto pavese dal centro alla periferia. Ed è oggi il volano della rigenerazione urbana. In: AA.VV., L’Università di Pavia e la città. Progettare e rigenerare spazi per la conoscenza. Rozzano: Editoriale Domus, 5-7.
  3. Mantovani D, a cura di (2012-2024). Almum Studium Papiense. Storia dell’Università di Pa-via. Milano: Cisalpino-Monduzzi editoriale, 4 voll.
  4. Svelto F. (2022). Inclusione, didattica innovativa e coinvolgimento di istituzioni e imprese. Queste le basi per il futuro dell’Università di Pavia. In: AA.VV., L’Università di Pavia e la città. Progettare e rigenerare spazi per la conoscenza. Rozzano: Editoriale Domus, 2.