Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articoli

No. 2 (2022)

On-line (DAD) in kindergarten: Parents’ experiences

DOI
https://doi.org/10.3280/rip2022oa14313
Submitted
luglio 19, 2022
Published
2022-07-21

Abstract

expectations in view of the transition to primary school. The advent of the SARS-CoV-2 pandemic changed this final moment of the preschool cycle, and children and their families had to face the lock-down and on-line learning experience. With a series of interviews made in the months of June-July 2020 with the parents of children who had just finished the last year of kindergarten, we tried to understand what the emotional experiences of this population in a delicate moment of transition between school orders were, in a historical period in which, due to emergency needs, on-line learning methods were introduced that had never before been used extensively for this age group.
16 semi-structured interviews were carried out, with the methodology of the explicitation interview (Vermersch, 2005), to the parents of 18 children (9 females, a triplet of dizygotic twins) who attended the last year of kindergarten.
14 mothers and 2 fathers, 14 Italian families, and 2 of foreign origin responded.
The interviews were carried out remotely and videotaped, fully transcribed, and then encoded with content analysis. We analyzed the experiences of children concerning the DAD: their participation, their difficulties, and the positive aspects encountered; moreover, we analyzed the parents’ experience: parents were confronted with a very new task of teachers, but they encountered practical, and technological difficulties as well. The in-depth analysis allowed

References

  1. Ammaniti, M. (2020). E poi, i bambini. I nostri figli al tempo del coronavirus. Milano: Solferino.
  2. Becchi, E. (2005). Pedagogie latenti: una nota, Quaderni della didattica della scrittura, 3, 105-113.
  3. Bondioli, A. (2016). Pratiche riflessive nella formazione in servizio: il ruolo mediatore degli strumenti di valutazione di contesto, ReLAdei (Revista LatinoAmericana de Educacion Infantil), 57-69.
  4. Commissione Nazionale per il Sistema integrato di educazione e istruzione (D.lgs. 65/2017). (2020a). Orientamenti pedagogici sui legami educativi a distanza per nido e infanzia (LEAD). Ministero dell’Istruzione. https://www.miur.gov.it/web/guest/orientamenti-pedagogici-sui-legami-educativi-a-distanza-per-nido-e-infanzia-lead.
  5. Commissione Nazionale per il Sistema integrato di educazione e istruzione (D.lgs. 65/2017). (2020b). Linee pedagogiche per il sistema integrato «Zerosei ». Ministero dell’Istruzione.
  6. Raccomandazione del Consiglio e del Parlamento Europeo del 12 dicembre 2006 relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente, 2006/962/CE, Parlamento Europeo e Consiglio Europeo, 394 Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea (2006). http://data.europa.eu/eli/reco/2006/962/oj/ita.
  7. Deluigi R., Marino I. (2020). I servizi 0-6 anni nei tempi e negli spazi del Covid-19: sfide e prospettive, In G. Laneve (Ed.), La scuola nella pandemia. Dialogo multidisciplinare. Macerata: EUM.
  8. Foni, A. (2015). La relazione con le famiglie al nido: Percorsi di formazione, dialogo e partecipazione. Trento: Erickson.
  9. IRCCS-Gaslini (2020). Impatto psicologico e comportamentale sui bambini delle famiglie in italia. Università degli Studi di Genova. http://www.gaslini.org/wp-content/uploads/2020/06/Indagine-Irccs-Gaslini.pdf.
  10. ISTAT (2020). Spazi in casa e disponibilità di computer per bambini e ragazzi, Statistiche Today, 6 aprile. https://www.istat.it/it/files//2020/04/Spazi-casadisponibilita-computer-ragazzi.pdf.
  11. Koçyiğit, Sezai. Preschool Age Children’s Views about Primary School. Educational Sciences: Theory & Practice, 14 (22 settembre 2014). DOI: 10.12738/estp.2014.5.2393.
  12. Mantovani, S., Picca, M., Ferri, P., Bove, C., Ripamonti, D., Manzoni, P., Cesa Bianchi, A., Mezzopane, A. (2020). Bambini e lockdown: la parola ai genitori. Università degli Studi di Milano Bicocca. https://www.unimib.it/comunicati/bambini-durante-lockdown-vulnerabili-ma-resilienti.
  13. MIUR (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. https://drive.google.com/file/d/0BwJIT-7CZIIPWWx5OWt6dUdtekk/view.
  14. MIUR (2020). Nota n.388/2020, https://www.miur.gov.it/ricerca-tag/-/asset_publisher/oHKi7zkjcLkW/document/id/2598016.
  15. Molina, P. (2015). Cura educativa nell’ottica 0-6. Intervista a Paola Molina, a cura di Emilia Passaponti. Scuola dell’infanzia, 16(2), 13-14.
  16. Molina, P., Depetris, M., De Zanet, S., Marotta, M., Sassano, B., Macagno, A., & Nirchio, P. (2022). «Didattica a distanza» o «Legami a distanza»: Il vissuto dei genitori. In F. Falcinelli & E. Mignosi (a cura di), Lo zerosei di fronte all’emergenza COVID: esperienze e riflessioni pedagogiche (pagg. 125-135). Zeroseiup.
  17. Pagani, V. (2020). Dare voce ai dati. L’analisi dei dati testuali nella ricerca educativa. Junior.
  18. Pisano, L., Galimi, D., & Cerniglia, L. (2020). A qualitative report on exploratory data on the possible emotional/behavioral correlates of Covid-19 lockdown in 4-10 years children in Italy. PsyArXiv. DOI: 10.31234/osf.io/stwbn.
  19. DL 22/2020: Misure urgenti sulla regolare conclusione e l’ordinato avvio dell’anno scolastico e sullo svolgimento degli esami di Stato, Pub. L. No. GU n.93 (2020). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2020/04/08/20G00042/sg.
  20. DL 65/2017: Istituzione del sistema integrato di educazione e di istruzione dalla nascita sino a sei anni, a norma dell’articolo 1, commi 180 e 181, lettera e), della legge 13 luglio 2015, n. 107. (2017). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2017/05/16/17G00073/sg.
  21. DPCM 1/3/2020: Ulteriori disposizioni attuative del decreto-legge 23 febbraio 2020, n. 6, recante misure urgenti in materia di contenimento e gestione dell’emergenza epidemiologica da COVID-19. (2020). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2020/03/01/20A01381/sg.
  22. DPCM 6/2020: Misure urgenti in materia di contenimento e gestione dell’emergenza epidemiologica da COVID-19, Pub. L. No. 6/2020 (2020). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/gu/2020/02/23/45/sg/pdf.
  23. Vermersch, P. (2005). Descrivere il lavoro: nuovi strumenti per la formazione e la ricerca, l’intervista di esplicitazione. Roma: Carocci.

Metrics

Metrics Loading ...