Articoli
No. 2 (2021): Renzo Canestrari and the development of Italian psychology
From child psychology to developmental psychology
Dipartimento di Psicologia “Renzo Canestrari”, Università di Bologna
Facoltà di Scienze della Formazione, Libera Università di Bolzano
Dipartimento di Psicologia “Renzo Canestrari”, Università di Bologna
Abstract
This work traces some of the main researches in the field of developmental psychology, initiated by the first collaborators of Renzo Canestrari in the 1950s. In particular, it traces the academic path of Marco Walter Battacchi and Giuliana Giovanelli, who have been the first two Full Professors of Developmental Psychology at the University of Bologna, by presenting their main scientific and didactic contributions. Among these, Battacchiʼs works (on mental retardation, difficulties of the children of Italian immigrants in Germany, ethnic prejudice, youth delinquency, development of thought, emotions, their relationships with language and theory of mind) and Giovanelliʼs works (on methods of assessment and communication to enhance the potential of each pupil, psychology of perception, time, at term and preterm newborn and early perceptual, cognitive and linguistic processes) have given an innovative and widely recognized contribution to this discipline and to the first 50 years of history of the Institute, then Department, of Psychology. Their ideas and their pioneering works have constituted a fundamental reference for research groups in the field of developmental psychology at University of Bologna, national and international level.
References
- Battacchi, M.W. (1984). Trattato enciclopedico dell’età evolutiva. Vol. I, Tomo I. Padova: Piccin.
- Battacchi, M.W. (1988). Trattato enciclopedico dell’età evolutiva. Vol. I, Tomo II. Padova: Piccin.
- Battacchi, M.W. (1989). Trattato enciclopedico dell’età evolutiva. Vol. II, Tomo I, Tomo II. Padova: Piccin.
- Battacchi, M.W. (1995). Postfazione. In P. Battistelli. La rappresentazione della soggettività: origini e sviluppo. Milano: FrancoAngeli.
- Battacchi, M.W. (1999). Trattato enciclopedico dell’età evolutiva. Seconda edizione. Padova: Piccin.
- Battacchi, M.W. (2002). Vergogna e senso di colpa. In psicologia e letteratura. Milano: Raffaello Cortina Editore.
- Battacchi, M.W. (2004). Lo sviluppo emotivo. Bari: Laterza.
- Battacchi, M.W. (2006). La conoscenza psicologica. Il metodo, l’oggetto, la ricerca. Roma: Carocci.
- Battacchi, M.W., Battistelli, P., & Celani, G. (1998). Lo sviluppo del pensiero metarappresentativo e della coscienza. Milano: FrancoAngeli.
- Battacchi, M.W., & Codispoti, O. (1992). La vergogna. Bologna: il Mulino.
- Battacchi, M.W., Facchini, G.M., Montanini Manfredi, M., & Rubatta, C. (1964). Presentazione di un reattivo per l’esame dell’articolazione fonetica nei fanciulli in età pre-scolare di lingua italiana. Bollettino della Società Italiana di Fonetica, Foniatria e Audiologia, 13, 441.
- Battacchi, M.W., Facchini, G.M., Fassò, A., & Montanini Manfredi, M. (1968-69). Lo sviluppo dell’articolazione fonetica nei fanciulli da 2 anni e mezzo a 4 anni. Bollettino della Società Italiana di Fonetica, Foniatria e Audiologia, 17, 1.
- Battacchi, M.W., & Giovanelli, G. (1988). Psicologia dello sviluppo. Conoscere e divenire. Firenze, La Nuova Italia Scientifica.
- Battacchi, M.W., Lega, L., Leoncini Davalli, B., Mazzoni, Li., Mazzoni, Lu., Monti, F., & Pullega Solermi, S. (1971). Ipotesi sulla funzione psicodinamica del fumetto per adulti. Rivista di Psicologia, LXV, 57-66.
- Battacchi, M.W., & Montanini Manfredi, M. (1991). Pensiero e comunicazione nei bambini sordi. Bologna: CLUEB.
- Battacchi, M.W., Monti, F., & Facchini, G.M. (1974). Sviluppo della motricità verbale nella seconda infanzia. Otorinolaringologia Italiana 39(4), 209-15.
- Battacchi, M.W., Renna, M., & Suslow, T. (1995). Emozioni e Linguaggio. Firenze: La Nuova Italia Scientifica.
- Canestrari, R.: 5402, 5502, 5714, 5901, 6103, 6305, 6409, 6503, 6506, 6507, 6601, 6603, 6709, 6802, 6803, 6804, 7006, 7404, 7407, 8508, 8910, 8911, 8923, 9101, 9202, 9307, 9701.
- Farné, M., & Giovanelli, G. (1970). Psicologia. Presentazione di R. Canestrari. Milano: Signorelli.
- Giovanelli, G. (1966). Stati di tensione e di equilibrio nel campo percettivo. Rivista di Psicologia, 60, 327-335.
- Giovanelli, G. (1974). Psicologia. Saggio critico, testimonianze, documenti. Milano: Edizioni Accademia.
- Giovanelli, G. (1997). Prenascere, nascere e rinascere. Lo sviluppo neuropsicologico nei primi mesi di vita. Roma: Carocci.
- Giovanelli, G. (2006). L’innesto in un vecchio tronco: contributo delle discipline psicologiche alla tradizione pedagogica. In F. Frabboni, A. Genovese, A. Preti, W. Romani (a cura di), Da Magistero a Scienze della Formazione. Cinquant’anni di una Facoltà innovativa dell’Ateneo bolognese (pp. 357-364). Bologna: CLUEB.
- Giovanelli, G., Callegati, I., & Farneti, A. (1987). Responsività neonatale e processi di integrazione. Età Evolutiva, 26, 71-77.
- Giovanelli, G., Callegati, I., Farneti, A., Tuozzi, G., Zucchini, E., & Colucci, C. (1990). Valutazione dei ritmi biologici e primi processi di integrazione. Età Evolutiva, 36, 47-53.
- Giovanelli, G., & Mucciarelli, G. (a cura di, 1978). Lo studio psicologico del tempo. Presentazione di Renzo Canestrari. Bologna: Cappelli.
- Giovanelli, G., Sansavini, A., & Farneti, A. (1999). Perception of sound, rhythm and speech from pre-natal to post-natal life. In A. Kalverboer, M.L. Genta e J. B. Hopkins (Eds.), Current issues in developmental psychology. Biopsychological perspectives (pp. 137-159). The Netherlands: Kluwer. DOI: 10.1007/978-94-011-4507-7_6.
- Giovanelli, G., & Sansavini, A. (2007). Tempo e sviluppo psicologico: vivere il tempo, rappresentarsi il tempo, riflettere sul tempo. Modelli teorici, ricerche psicologiche e implicazioni educative. Bologna: CLUEB.
- Giovanelli, G., & Tampieri, P. (1979). Mio figlio/questo scolaro. Per un incontro scuola-famiglia sul problema della valutazione. Bologna:
- Cappelli.
- Giovanelli, G., & Zoli, P. (1990). Psicologia di una storia. Da grande farò l’aviatore. Bologna: Patron Editore.
- Guarini, A., Sansavini, A., Giovanelli, G., Alessandroni, R., Faldella, G., Ansari, D. & Karmiloff-Smith, A. (2006). Basic numerical processes in preterms. World Journal of Pediatrics, 2(2), 102-108.
- Leoni, M. (2003). Le fondamenta della psicologia in Italia: colloquio con Marta Manfredi Montanini. In P. Corsano (a cura di). Processi di sviluppo nel ciclo di vita. Saggi in onore di Marta Manfredi Montanini (pp. 21-28). Milano: Unicopli.
- Mehler, J., Bertoncini, J., Barriere, M., Jassik Gerschenfeld, D. (1978). Infant recognition of motherʼs voice. Perception, 7(5), 491-497.
- Sansavini, A., Bertoncini, J., & Giovanelli, G. (1997). Newborns discriminate the rhythm of multisyllabic stressed words. Developmental Psychology, 33(1), 3-11. DOI: 10.1037/0012-1649.33.1.3.
- Sansavini, A., Guarini, A., Alessandroni, R., Faldella, G., Giovanelli, G., & Salvioli, G. P. (2006). Early relations between lexical and grammatical development in very immature Italian preterms. Journal of Child Language, 33, 199-216. DOI: 10.1017/s0305000905007208.
- Sansavini, A., Guarini, A., Libertus, M., Libertus, K., Benassi, M., & Iverson, J. (Eds.) (2021). Understanding trajectories and promoting change from early to complex skills in typical and atypical development: a cross-population approach. Lausanne: Frontiers Media SA. DOI: 10.3389/978-2-88966-643-0.