Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articoli

No. 2 (2021): Renzo Canestrari and the development of Italian psychology

Renzo Canestrari and the development of the Clinical Psychology

DOI
https://doi.org/10.3280/rip2021oa12604
Submitted
settembre 22, 2021
Published
2021-10-05

Abstract

The paper highlights the developments of the clinical dimension of Psychology undertaken and carried out by Renzo Canestrari since his entry into the School of Medicine of the University of Bologna, in 1961. The work describes the educational objectives, the lines of research, and the expansion of teaching in the academic institution. In this path Psychosomatic Medicine has represented a crucial disciplinary area and research field that worked as a point of convergence of medical and psychological needs, while encouraging the integration of different theoretical and methodological perspectives, such as Gestalt psychology, psychoanalysis, psychometric and psychophisiological approaches. This analysis of the scientific, institutional and professional events makes it apparent the close relationship between medicine and psychology, which provided a mutual advantage and favored the affirmation of clinical psychology in its academic, scientific and professional side.

References

  1. Battacchi, M.W., Bosinelli, M., Ricci-Bitti, P.E., & Trombini, G., (a cura di) (1998). Le ragioni della psicologia. Saggi in onore di Renzo Canestrari. Milano: FrancoAngeli.
  2. Campione, F. (1988). Intervista al Prof. Renzo Canestrari. Teorie e Modelli, V(1), 49-70.
  3. Canestrari, R.: 5804, 6001, 6101, 6204, 6308, 6405, 6408, 6504, 6701, 6905, 6907, 6909, 7103,7106, 7106, 7206, 7301, 7409, 7411, 7503, 7504, 7506, 7703, 7704, 7705, 7706, 7807, 7813, 7902, 7904, 7905, 7906, 8005, 8006, 8101, 8103, 8104, 8105, 8109, 8203, 8206, 8209, 8407,8411, 8413, 8508, 8509 8706, 8804, 8806, 8807, 8808, 8906, 8907, 8913, 8914, 8915, 8920, 9006, 9104, 9204, 9302, 9403, 9511, 9514, 9704, 9705.
  4. Engel, G.L. (1962). Psychological development in health and disease. Philadelfia and London: W.B. Saunders Company. (Trad. ital. Medicina psicosomatica e sviluppo psicologico. Bologna: Cappelli, 1981).
  5. Galli, G. (1998). Ecclettismo e pluralismo in psicologia e nelle scienze umane. In Battacchi, M.W., Bosinelli, M., Ricci-Bitti, P.E., & Trombini, G. (a cura di). Le ragioni della psicologia. Saggi in onore di Renzo Canestrari (pp. 41-50). Milano: FrancoAngeli.
  6. Holzl, R. (1986). Psicofisiologia del Sistema gastrointestinale. In Stegagno, L. (a cura di), Psicofisiologia. Indicatori fisiologici del comportamento umano (pp. 177-227). Torino: Bollati Boringhieri.
  7. Labò, G., Lanfranchi, G.A., Trombini, G., Bortolotti, M., Miglioli, M., Vezzadini, P., & Barbara L. (1973). Test di reattività psicoviscerale nelle gastro-colopatie. Atti XVIII Congresso Nazionale della Società Italiana di Gastroenterologia, Bologna: Cacciari: 153-161.
  8. Metzger, W. (1976). Psychologie in der Erziehung. Dusseldorf: Kamp-Verlag. (Trad. ital. Psicologia per l’educazione. Roma: Armando, 2000).
  9. Murray, H.A (1943). Manual of Thematic Apperception test. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  10. Muzzarelli, A. (2014). Il guaritore ferito. La vita e il magistero di Renzo Canestrari. Roma: Armando.
  11. Rossi, N. (1998). Dal medico psicologo allo psicologo clinico: aspetti luttuosi di una crescita. In Battacchi, M.W., Bosinelli, M., Ricci Bitti, P.E., & Trombini, G. (a cura di). Le ragioni della psicologia. Saggi in onore di Renzo Canestrari (pp. 293-300). Milano: FrancoAngeli.
  12. Trombini, E., Montebarocci, O., Scarponi, D., Baldaro, B., Rossi, N., & Trombini, G. (2004). Use of the Drawn Stories technique to Evaluate Psychological Distress in Children. Perceptual and Motor Skills, 99: 975-982. DOI: 10.2466/pms.99.7.975-982.
  13. Trombini, E., & Trombini, G. (2006). Focal Play-Therapy in the extended childparents context. A clinical case. Gestalt Theory, 28(4), 375-388.
  14. Trombini, E., & Trombini, G. (2007). Focal Play-Therapy and eating behavior self-regulation in preschool children. Gestalt Theory, 29(4), 294-301.
  15. Trombini, G. (1968 a). Estensioni figurali e movimento stroboscopico di trasformazione. Rivista di Psicologia, fascicolo speciale, 123-146.
  16. Trombini, G. (1968 b). Sull’educazione al controllo degli sfinteri. Atti IX Congresso Nazionale di Pedagogia, 1-5.
  17. Trombini, G. (1969). Sull’esistenza e comparsa della motivazione a fare-da-solo nel campo alimentare ed evacuatorio. Rivista di Psicologia, 2, 113-131.
  18. Trombini, G. (1970). Das Selbermachenwollen des Kindes im Bereich der Ernahrung und Entleerung. Praxis der Kinderpsychol, 1, 1-10.
  19. Trombini, G. (1972). Ansia e forme cliniche psicosomatiche in gastroenterologia. Boll. Not. Ord. Med. Prov. Bologna, 15, 12-19.
  20. Trombini, G. (1973). Una tecnica di “giocoterapia focale”: le storie disegnate. In Trombini, G., & Ricciardelli, E. (a cura di), Temi attuali di psicologia e di medicina psicosomatica (pp. 267-277). Bologna: Cooperativa Libraria Universitaria Editrice.
  21. Trombini, G. (a cura di) (1994). Introduzione alla clinica psicologica. Bologna: Zanichelli.
  22. Trombini, G. (2019). Metzgers Briefe und der Bezzugssystem-Wechsel in der Psychotherapie. Phanomenal, 2, 36-41.
  23. Trombini, G., & Lanfranchi, G.A. (1974a). Rilievi di motilità gastrica e del colon durante conflitti sperimentali in malati psicosomatici. Medicina Psicosomatica, 19(2), 1-22.
  24. Trombini, G., & Lanfranchi, G.A. (1974b). Recordings of gastric and colonic motility during experimental conflicts in psychosomatic patients. Italian Journal of Psychology, 1, 331-353.
  25. Trombini, G., Corazza, A., & Stemberger, G. (2019a). Manifest Dream/Association comparison: a criterion to monitor the psychotherapeutic field transformations: a clinical case. Gestalt Theory, 41(1), 61-78.
  26. Trombini, G., Corazza, A., & Stemberger, G (2019b). Manifest Dream/Association Comparison: a criterion to monitor the Psychotherapeutic field (2nd part). Gestalt Theory, 41(3), 241-262.
  27. Trombini, G., & Stemberger, G. (2020). Vergangenheit-Gegenwart-Zukunft als Bezugssystem. Phanomenal, 2, 33-44.
  28. Waldwogel, B. (1992). Psychoanalyse und Gestaltpsychologie. Stuttgart: Frommann

Metrics

Metrics Loading ...