Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

FORUM: “IL CONTRIBUTO DI MARCELLO CESA-BIANCHI ALLO SVILUPPO DELLA PSICOLOGIA IN

No. 1 (2021): The contribution of Marcello Cesa Bianchi to the growth of psychology in Italy

Cognition, language, emotions: Research in developmental psychology and education interventions. The contribution of Marcello Cesa-Bianchi and his school

DOI
https://doi.org/10.3280/rip1-2021oa11620
Submitted
aprile 7, 2021
Published
2021-04-07

Abstract

Among the works of Cesa-Bianchi in the field of developmental and educational psychology, his contributions on the theme of atypical development, on the relationship between the development of thought and language in a child’s growth and, finally, his latest reflections and indications on teacher and educator training are of particular interest. Mostly sensitive to the Piagetian and maturationist approach, Cesa-Bianchi did not fail to welcome in his theoretical reflection, as much as in scientific research, the stimuli that came from post-Piagetian culture since the first half of the twentieth century, driving his attention to the bio-psycho-social dimensions of human development. This work traces some key themes of the contribution of Cesa-Bianchi and his close collaborators highlighting the correlations with the national and international scientific scenario.

References

  1. Albanese, O. (2002). Dalle strutture della frase agli atti linguistici. Esperienze di educazione linguistica al computer. Ricerche di Psicologia, 25(1), 189-237.
  2. Albanese, O., Belloro, A., & Quagliarini, D. (1997). Lo sviluppo cognitivo in soggetti sordi e udenti: la variabilità individuale. Ricerche di Psicologia, 21(4), 7-32.
  3. Albanese, O., Doudin, P. A., & Martin, D. (Eds.). (2003). Metacognizione ed educazione: processi, apprendimenti, strumenti (Vol. 10). Milano: FrancoAngeli.
  4. Caselli, M.C., Maragna, S., Pagliari Rampelli L., & Volterra, V. (1996). Linguaggio e sordità. Firenze: La Nuova Italia.
  5. Cesa-Bianchi, M., Albanese O., & Bregani P. (2008). Psicologia e arteterapia, in: O. Albanese, M. Peserico Manuela (a cura di), Educare alle emozioni con le Artiterapie o le tecniche espressive. Azzano San Paolo: Edizioni Junior, 121-126.
  6. Cesa-Bianchi, G., Cesa-Bianchi, M., & Cristini, C. (2001). Creative years. Atti del Convegno Internazionale Psicologia delle Arti, oggi, Cassino, s.i.e., 11-14.
  7. Cesa-Bianchi, M. (1952). I tests mentali. Il loro significato. le loro applicazioni. La Settimana Medica, 40, 425-431.
  8. Cesa-Bianchi, M. (1955). Schema di ricerca sulle anomalie intellettive e caratterologiche della popolazione scolastica milanese. Rivista Italiana di Medicina e Igiene della Scuola, I, 281-286.
  9. Cesa-Bianchi, M. (1972). Gli attuali orientamenti della Psicologia dell’educazione, in: Nuove metodologie per il nuovo ruolo dell’insegnante: esperienze e proposte per le scuole del futuro ( 2-25). Atti II Symposium di cibernetica e pedagogia, Repubblica di San Marino, Istituto di Cibernetica.
  10. Cesa-Bianchi, M. (1973). Scuola normale o scuola speciale per i portatori di limitazioni
  11. fisiche o psichiche?. La Ca’ Granda, 4, 8-9.
  12. Cesa-Bianchi, M. (1980). Nuove prospettive nello studio del comportamento infantile.
  13. Età evolutive, 655-657.
  14. Cesa-Bianchi, M. (1980). Sviluppo intellettivo e stimolazione nella prima infanzia. Età evolutive. 868-869.
  15. Cesa-Bianchi, M. (1982). Biologia e psicologia nello studio dello sviluppo infantile. Il mio bambino, 71, 6-7.
  16. Cesa-Bianchi, M. (1986). Introduzione. In: Comune di Milano. Assessorato sanità. Università degli Studi di Milano. Istituto di Psicologia della Facoltà Medica (Eds.), Il bambino pensa e parla. Ricerche-intervento per la prevenzione dei disturbi del pensiero e del linguaggio nel bambino dai 3 ai 6 anni di età. Milano: IAGRAF, VII-VIII.
  17. Cesa-Bianchi, M., & Antonietti A. (2003). Creatività nella vita e nella scuola, Milano: Mondadori Università.
  18. Cesa-Bianchi, M., & Barolo, E. (1980). Ricordo di Jean Piaget. Ha esplorato le origini dell’intelligenza. Linea Medico, 23-27.
  19. Cesa-Bianchi, M., & Bregani, P. (1974). Problemi di psicologia scolastica. Brescia: La Scuola.
  20. Cesa-Bianchi, M., & Perugia, A. (1952). Metodi statistici in psicologia. Firenze: Editrice Universitaria.
  21. Cesa-Bianchi, M., Mallardi, A., Bregani, P., Chierici, G., Damascelli, A. R., & Della Porta, V. (1972). Intellectual development and stimulation in early childhood: an investigation of the irreversibility of the learning process. In: F.J., Monks, W.W., Hartup, & J. De Wit J. (Eds.), Determinants of behavioral development ( 387-394). New York: Academic Press.
  22. Cesa-Bianchi. M., & Albanese, O. (Eds.) (2004). Crescere e invecchiare: La prospettiva
  23. del ciclo di vita. Milano: UNICOPLI.
  24. De Ribaupierre, A., & Lecerf, T. (2017). Intelligence and cognitive development: Three sides of the same coin. Journal of Intelligence, 5(2), 14.
  25. Fiorilli, C., Albanese, O., Gabola, P., & Pepe, A. (2017). Teachers’ emotional competence and social support: Assessing the mediating role of teacher burnout. Scandinavian journal of educational research, 61(2), 127-138.
  26. Grove, C., O’Sullivan, F. D., & Rodda, M. (1979). Communication and language in severely deaf adolescents. British Journal of Psychology, 70(4), 531-540.
  27. Inhelder, B. (1943). Le diagnostic du raisonnement chez les débiles mentaux. Editions Delachaux et Niestlé.
  28. Marchetti, A., Liverta-Sempio, O., & Lecciso, F. (2006). The silent understanding of the mind. In A. Antonietti, O. Liverta-Sempio & A. Marchetti (Eds), Theory of Mind and language in developmental contexts. Boston, MA: Springer.
  29. Piaget, J., & Inhelder, B. (1941). Le developpement des quantites physiques chez l’enfant: conservation et atomisme. Editions Delachaux et Niestlé.
  30. Rondal, J. A., & Pinto, M. A. (1989). L’interazione adulto-bambino e la costruzione del linguaggio. Armando.
  31. Schick, B., De Villiers, P., De Villiers, J., & Hoffmeister, R. (2007). Language and theory of mind: A study of deaf children. Child Development, 78-376.

Metrics

Metrics Loading ...