Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

FORUM: “IL CONTRIBUTO DI MARCELLO CESA-BIANCHI ALLO SVILUPPO DELLA PSICOLOGIA IN

No. 1 (2021): The contribution of Marcello Cesa Bianchi to the growth of psychology in Italy

The development of psychological disciplines in the degree course in Medicine and Surgery: The contribution of Marcello Cesa-Bianchi

DOI
https://doi.org/10.3280/rip1-2021oa11604
Submitted
aprile 6, 2021
Published
2021-04-06

Abstract

Marcello Cesa-Bianchi (1926-2018) was a full professor of General Psychology at the School of Medicine of State University of Milan. The aim of a wide part of his institutional activity was to enhance the role of psychological disciplines in MD degree course. He pursued this goal since the early 1970s, having realized
the increasing need of refined communication and interpersonal skills for medical students as a consequence of three interrelated phenomena: a) a new patient-centered approach in medicine (the so-called Engel’s biopsychosocial model); b) the increased complexity of clinical activities of physicians and surgeons within the general hospitals; c) the harmonization of curricular racks for medical doctors as a requisite for their free circulation across the European countries. The process of harmonization of the national curricular tracks for medical students, which started in Italy in the early 1980s, provided an important opportunity for innovating both contents and teaching methods of psychological disciplines, in keeping with the results of teaching experiences carried out in the Schools of Medicine of the State Universities of Milan, Bologna and Naples. Cesa-Bianchi’s proposals were presented timely to the government committees for the revision of the curricular track for the MD degree course (so-called Nuova Tabella XVIII) in 1986 and 1996. To stimulate new teaching methods, based on tutorial and interactive techniques, for psychological disciplines in MD and healthcare degree courses Cesa-Bianchi promoted numerous workshops and meetings since 1986. Moreover, to establish official relations with the Ministry of University in 1993 he formally formed the Council of professors and researchers of psychological disciplines in the Italian Schools of Medicine. The most important proposals put forward by the Council were accepted by the Ministry of University, so that in 2001 the general psychology and clinical psychology were included definitively in the core curricula of MD and healthcare degree courses, at basic and advanced level of the curricular tracks, respectively. Another important result was the inclusion of a specific training in the curricular track of MD students for the acquisition of communication and interpersonal skills.

References

  1. Berlucchi, G. (1987). Considerazioni su un possibile insegnamento preclinico di Psicologia nelle Facoltà mediche. Giornale Italiano di Psicologia, 14, 391-398.
  2. Bosinelli, M. (1990). La scuola di specializzazione in psicologia clinica. In M. Cesa-Bianchi (a cura di) “VI Incontro del Consiglio dei docenti di discipline psicologiche nelle Facoltà Mediche italiane”. Chiavari, 95-96.
  3. Bonaiuto, P., Cipolli, C., Natale, V., Ricci Bitti, P.E., Trombini, G., Umiltà, C. (2017). La figura di Renzo Canestrari nella psicologia Italiana. Giornale Italiano di Psicologia, 44, 181-202.
  4. Canestrari, R., (1961). L’insegnamento della psicologia nella formazione del medico.
  5. Giornale di Clinica Medica, 42, 481-498.
  6. Canestrari R, Cipolli C. (1991). L’interazione medico-paziente: aspetti relazionali e comunicativi. In C. Cipolli e E.A. Moja (a cura di), Psicologia Medica. Roma: Armando, 24-48.
  7. Cesa-Bianchi, M. (1979). (a cura di). Psicologia e ospedale generale. Milano: FrancoAngeli.
  8. Cesa-Bianchi, M.(1987). Psicologia e Tabella XVIII. Giornale Italiano di Psicologia 1483, 689-691.
  9. Cesa-Bianchi, M. (1988). Gli insegnamenti di psicologia nel nuovo ordinamento di studi del Corso di laurea in Medicina e Chirurgia: documenti programmatici per l’attuazione della nuova tabella XVIII elaborati dal Collegio dei Docenti di Discipline Psicologiche nelle Facoltà di Medicina e Chirurgia. Milano, Istituto di Psicologia della Facoltà Medica.
  10. Cesa-Bianchi, M., Sala, G. (1991). Il paziente e l’Ospedale: l’organizzazione e il vissuto. In C. Cipolli e EA Moja (a cura di), Psicologia Medica. Roma: Armando, 181-194.
  11. Cipolli, C. (1990). L’insegnamento di psicologia nel primo anno del corso di laurea in Medicina e Chirurgia dell’Università di Modena. In M. Cesa-Bianchi (a cura di), “VI Incontro del Consiglio dei docenti di discipline psicologiche nelle Facoltà Mediche italiane”. Chiavari, 15-21.
  12. Cipolli, C., Moja, E.A. (1991) (a cura di). Psicologia Medica. Roma: Armando.
  13. Coggi, G. (1988). La ristrutturazione del curriculum e i modelli didattici innovativi,
  14. Pedagogia Medica, 3, 2-14.
  15. Cristini, C. Porro, A. (2017) Per un’ergobiografia di Marcello Cesa-Bianchi. Ricerche di Psicologia, 40, 443-528.
  16. Engel, G.L. (1981). Psychological development in health and disease. Philadelphia, Sanders, 1962 (trad. ital. Medicina psicosomatica e sviluppo psicologico. Bologna: Cappelli. Introduzione di R, Canestrari, 7-9).
  17. Engel, G.L. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine.
  18. Science, 196, 129-136.
  19. Guilbert, J.J. (1981). Guide pédagogique pour les personnels de santé. (II ed.) Geneve: OMS, Imprimeries Populaires.
  20. Jacono, G., Valerio, P. (1988. (A cura di). L’insegnamento della psicologia nelle Facoltà mediche: innovazioni e prospettive. Napoli: Idelson.
  21. Maffei, C., Lotti, A., Lingiardi, V. (1991). La formazione al rapporto medico-paziente nelle facoltà mediche: problemi, esperienze, innovazioni. In C. Cipolli e E.A. Moja (a cura di), Psicologia Medica. Roma: Armando, pp. 298-321.
  22. Maffei, C., Madeddu, F., Lingiardi, V. (1990). Obiettivi pedagogici e strumenti di verifica nell’insegnamento della psicologia medica. In M. Cesa-Bianchi (a cura di) “VI Incontro del Consiglio dei docenti di discipline psicologiche nelle Facoltà Mediche italiane”. Chiavari, 31-38.
  23. Poli, M. (1990). Applicazione della nuova Tabella XVIII all’insegnamento della psicologia (corso integrato di Biologia) nella Facoltà di Medicina e Chirurgia dell’Università di Milano. In M .Cesa-Bianchi (a cura di) “VI Incontro del Consiglio dei docenti di discipline psicologiche nelle Facoltà Mediche italiane”. Chiavari, 23-26.
  24. Valerio, P. (1990).La psicologia clinica e la formazione psicologica degli studenti di medicina. In M. Cesa-Bianchi (a cura di) “VI Incontro del Consiglio dei docenti di discipline psicologiche nelle Facoltà Mediche italiane”. Chiavari, 57-66.
  25. Valerio, P. (1991). Le emozioni nella pratica medica: difficoltà di contatto e di controllo. In C. Cipolli e E.A. Moja (a cura di), Psicologia medica. Roma: Armando, pp 68-72.

Metrics

Metrics Loading ...